مـیلاد مرادی: 2 مشکل اصلی بانک های کشور چیست اعتراض کامـیون‌داران درون چند روز گذشته بـه تیتر یک اکثر رسانـه‌های کشور تبدیل شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، 2 مشکل اصلی بانک های کشور چیست این اعتراض، وزارت راه را بر آن داشت که تا طی توافقی، افزایش ۲۰ درصدی کرایـه‌ها را بپذیرد. 2 مشکل اصلی بانک های کشور چیست با این حال، برخی از کارشناسان اعتقاد دارند کـه مشکلات کامـیون‌داران ریشـه‌ای‌تر از افزایش نرخ کرایـه است. 2 مشکل اصلی بانک های کشور چیست مسعود دانشمند، رئیس کانون سراسری انجمن‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی است. وی درون گفتگو با تجارت‌نیوز، بـه مشکلات اصلی کامـیون‌داران کشور پرداخته است.

ریشـه اعتراضات کامـیون‌داران درون چه زمـینـه‌هایی هست و آیـا با افزایش نرخ کرایـه این مشکل حل مـی‌شود؟

از سال ۱۳۵۷ بـه بعد، خصوصا درون سال‌های ۶۲ و ۶۳، بیشتر کامـیون‌داران بـه سمت تک‌مالکی تمایل پیدا د. سیستم تک‌مالکی زمان تلف‌شده کامـیون را افزایش مـی‌دهد. یعنی پیمایش کامـیون را بـه حد استاندار نمـی‌رساند. درون حال حاضر با سیستم تک‌مالکی، پیمایش کامـیون‌های کشور درون بهترین حالت، ۸۰ هزار کیلومتر درون سال است. این پیمایش براساس استاندارهای جهانی بسیـار پایین است. چرا کـه براساس این استاندارها پیمایش کامـیون‌ها درون کشور حتما حدود ۱۵۰ هزار کیلومتر درون سال باشد.

اگر پیمایش افزایش یـابد، درآمد راننده نیز افزایش پیدا مـی‌کند. بـه عنوان مثال، اگر راننده‌ای بخواهد از بندرعباس باری را بـه مقصد تهران حمل کند، طبق قیمت‌های قبلی، مـیزان ۳٫۵ مـیلیون پول دریـافت مـی‌کند و زمان تحویل بار تفاوتی درون تغییر درآمد وی ندارد. درون واقع راننده به منظور انجام مقدمات حمل بار، مانند بارگیری، ثبت و سایر مراحل  مربوط بـه حمل بار، دستمزدی دریـافت نمـی‌کند. این درون حالی هست که راننده بخش زیـادی از وقت خود را به منظور انجام این کارها تلف کرده است.

از طرف دیگر، راننده هنگام تخلیـه بار نیز حتما مدت زمانی را صرف تسویـه کند، اما باز همان مبلغ قبل را دریـافت مـی‌کند و افزایش نمـی‌یـابد. بنابراین زمان‌های تلف‌شده درون مقدمات و موخرات حمل بار بسیـار زیـاد است. حتما سیستمـی طراحی شود کـه زمان تلف‌شده راننده کامـیون بـه حداقل برسد. با این کار، اگر راننده‌ای درون حال حاضر هر هفت روز یک بار از تهران بـه بندرعباس مـی‌رود، این زمان مثلا بـه سه روز یک بار کاهش پیدا مـی‌کند. بنابراین زمان سفر دو برابر خواهد شد و درآمد نیز دو برابر مـی‌شود.

حالت بهینـه به منظور رانندگان همان سیستم «شرکت‌مالکی» است؟ یعنی رانندگان درون شرکت‌های حمل‌و‌نقل مشغول بـه کار شوند.

بله حالت بهینـه همـین شرکت‌مالکی است. چرا کـه انجام بسیـاری از کارها درون این سیستم بر عهده شرکت‌ها خواهد بود نـه بر عهده رانندگان کامـیون. بـه عنوان مثال، شرکت مربوطه قبل از رسیدن راننده بـه مقصد، بسیـاری از کارها از جمله تسویـه‌حساب با صاحب بار، گرفتن کرایـه و… را انجام مـی‌دهد. بـه این ترتیب زمان تلف‌شده راننده بسیـار کاهش مـی‌یـابد. بعد از رسیدن بـه مقصد، راننده نیز کامـیون را بـه ترمـینال شرکت واگذار مـی‌کند که تا تعمـیرات سبک بر روی آن انجام شود. درون این فاصله وی مـی‌تواند بـه امور شخصی و خانواده خود بپردازد. سپس دوباره بعد از استراحت، شرکت مربوطه بار برگشت را به منظور وی هماهنگ مـی‌کند. خب این سیستم شرکت مالکی بود.

حال به منظور آنکه خود راننده نیز درصدی از مالکیت را داشته باشد، مـی‌تواند سهام‌دار شرکت شود. یعنی شرکت مربوطه خدمات مدیریتی و بالاسری ارائه مـی‌دهد و رانندگان نیز علاوه بر دریـافت دستمزد و درآمد کافی، مـی‌توانند درون سود شرکت نیز سهیم شوند. این فرمول اکنون درون اکثر نقاط دنیـا اجرا مـی‌شود. ما نیز حتما به سمت سیستم شرکت‌مالکی پیش برویم. حال درون این سیستم راننده یـا صرفا راننده خواهد بود یـا علاوه بر آن، مـی‌تواند سهام‌دار نیز باشد. چرا کـه در این سیستم راننده دیگر دغدغه مـیزان نرخ کرایـه و افزایش قیمت گازوئیل، قطعات یدکی و تعمـیر کامـیون را نخواهد داشت و وی درون هر حالتی سر ماه حقوق خود را دریـافت مـی‌کند.

تجربه کشورهای دیگر درون این زمـینـه چگونـه است؟ 

اکنون اکثر سیستم‌های حمل‌و‌نقل بار بـه سمت سیستم شرکت‌مالکی پیش رفته است. درون سیستم شرکت‌مالکی، راننده‌ها تحت پوشش قرارداد کاری با شرکت همکاری مـی‌کنند. درون این حالت، صاحب بار نیز با راننده قرارداد نمـی‌بندد. بلکه این قرارداد را با شرکت خواهد بست و شرکت مربوطه حتما مسئولیت این کار را قبول کند. این کار باعث مـی‌شود که تا جابجایی بار به‌هنگام و در زمان معین صورت بگیرد. چرا کـه در حالت تک‌مالکی ممکن هست بنا بـه هر دلیلی راننده نتواند درون زمان معین بار را بـه مقصد تحویل دهد. اما درون سیستم شرکت‌مالکی، اگر به منظور یک راننده مشکل بـه وجود آید و نتواند بار را بـه مقصد برساند، شرکت مربوطه این وظیفه را بـه رانندگان دیگر مـی‌سپارد.

در واقع مـی‌توانیم اینگونـه جمع‌بندی کنیم کـه افزایش نرخ کرایـه مشکلات کامـیون‌داران را بـه صورت ریشـه‌ای حل نخواهد کرد، بله؟

بله همـین‌طور است. از هنگامـی کـه نرخ دلار ۲۵۰۰ تومان بوده که تا اکنون کـه ۴۲۰۰ تومان است، نرخ کرایـه بـه همـین صورت بوده است. این نوسانات ارزی باعث شده که تا قیمت لاستیک، روغن، لنت و سایر قطعات یدکی افزایش پیدا کند. از طرفی، هزینـه تعمـیر کامـیون نیز بالا رفته است. طبیعی هست که درون این حالت راننده نمـی‌تواند جوابگوی هزینـه‌ها باشد. چرا کـه باید حداقل ۳۰ الی ۳۵ درصد کرایـه‌ها افزایش پیدا کند.

اما سال آینده ممکن هست دوباره قیمت‌ها افزایش پیدا کند یـا آنکه نرخ دلار دوباره افزایش پیدا کند. درون این صورت باز هم نیـاز هست تا نرخ کرایـه‌ها افزایش پیدا کند. به منظور آنکه رفاه راننده‌ها افزایش پیدا کند، نیـاز هست به سمت شرکت‌مالکی پیش‌برویم. درون این حالت نیز شرکت‌ها مـی‌توانند پیمایش‌ها را افزایش دهند که تا به طبع آن درآمد رانندگان نیز افزایش پیدا کند. نباید شرکت‌ها نیز مدام بـه سمت افزایش کرایـه بروند. چرا کـه افزایش کرایـه، تورم‌زاست.

حمل‌و‌نقل درون کشور یک جریـان زیربنایی هست و بر بسیـاری از مسائل دیگر تاثیر مـی‌گذارد. این موضوع بخاطر وسعت بسیـار زیـاد کشور و فاصله زیـاد بین مبادی ورودی کالا که تا نقاط مصرفی یـا تولید کالا است. بـه عنوان مثال، درون مرکز کشور استان‌هایی مانند اصفهان، تهران و کرج وجود دارند کـه اکثر مراکز تولیدی درون اینجا قرار دارند. تعداد قابل‌توجهی از جمعیت مصرف‌کننده نیز درون این استان‌ها هستند. از طرفی مبادی ورودی نیز بندر امام، بندرعباس یـا مرز بازرگان است. بنابراین فاصله بین این دو بسیـار زیـاد هست و باعث شده که تا حمل‌و‌نقل نقش بنیـادی درون کشور ما ایفا کند.

بنابراین چون حمل‌و‌نقل درون کشور چنین اهمـیتی دارد، افزایش کرایـه‌ها باعث افزایش تورم خواهد شد. افزایش تورم نیز قدرت خرید را کاهش مـی‌دهد و راهی جز افزایش دوباره دستمزدها ندارد. بـه همـین ترتیب این چرخه تکرار مـی‌شود. بـه همـین دلیل حتما یک راهکار اساسی‌تر پیدا کنیم.




[مشکل اصلی کامـیون‌داران چیست؟ - تجارت‌نیوز 2 مشکل اصلی بانک های کشور چیست]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Tue, 17 Jul 2018 01:32:00 +0000