حالا بد نیست شرایط دقیق ذکر شده به منظور استخدام را بدانید. استخدام دفتردار در آموزش وپرورش شرایطی کـه خیلی از آدم‌ها را به منظور استخدام و کاریـابی درون سیستم آموزشی کشور از اساس محروم مـی‌کند.

یک معلم معلول مـی‌گوید: استخدام دفتردار در آموزش وپرورش حق‌التدریسی کـه بودم،ی با معلولیتم مشکل نداشت اما وقتی قرار شد رسمـی شوم، استخدام دفتردار در آموزش وپرورش یک سری آزمایش‌ها گرفتند و گفتند تو نمـی‌توانی تدریس کنی. استخدام دفتردار در آموزش وپرورش ۱۲ سال پیش بود. گفتم من ۵ سال معلمـی کرده‌ام. اگر هم سختی کشیده‌ام به منظور خودم بوده، از کلاسم کم نگذاشتم و بازده کلاسم همـیشـه بالا بوده. گفتند نمـی‌شود. ما ۴ نفر بودیم؛ دو خانم و دو آقا. هر چهار نفرمان عصا داشتیم. گفتند شرایط کلاس رفتن ندارید. ما چهار نفر شدیم کتابدار، دفتردار… الان هم مربی پرورشی هستم.

دکتر حسین نحوی‌نژاد، معاون توان‌بخشی سازمان بهزیستی کشور: ما بـه معاونت سازمان سنجش و معاون اداری و استخدامـی ریـاست جمـهوری نامـه نوشتیم و اساس این گزینش را مشکل‌دار اعلام کردیم. ما نگرانیم کـه دوباره تبعیض‌های سازمان یـافته، نمونـه آنچه درون دولت نـهم و دهم اتفاق افتاد، رخ دهد و معلولان از سیستم آموزشی کشور حذف شوند. درون برخی سطوح تصمـیم‌گیری و دستورالعمل‌های داخلی سازمان‌ها به منظور استخدام چنان شرایطی گذاشته شده کـه گویی قصد استخدام کماندو را دارند.

«وقتی شرایط آزمون استخدامـی آموزش‌وپرورش را مـی‌خوانی با خودت مـی‌گویی نکند دارند تکاور و کماندو استخدام مـی‌کنند، نـه معلم. آیـا مسئولان نمـی‌دانند کـه با این شرط‌ها تعداد زیـادی ازانی را کـه با نقص مادرزادی بـه دنیـا آمده‌اند یـا هر مشکل جسمانی دیگری دارند از بازار کار خارج مـی‌کنند و به انزوا و خانـه‌نشینی مـی‌کشانند.» این عقیده محسن ۲۸ ساله است.

او با نوعی نقص مادرزادی درون پاهایش بـه دنیـا آمده. از کودکی با کمک عصا راه رفته و به قول خودش هیچ‌وقت درون پیشبرد کارهایش ازی کمک نگرفته. او این روزها دربه‌در دنبال کار مـی‌گردد. امسال قصد داشت با تحصیلاتش درون مقطع کارشناسی جامعه‌شناسی، درون آزمون استخدامـی آموزش‌وپرورش شرکت کند اما وقتی شرایط را خواند، فهمـید هرگز امکان کار درون آموزش‌وپرورش را نخواهد داشت.

آزمون استخدامـی آموزش‌وپرورش شـهریورماه امسال برگزار مـی‌شود. درون دفترچه استخدامـی آموزش‌وپرورش سلامت جسمانی، روانی و توانایی حسن انجام وظایف محوله به منظور استخدام، ضروری عنوان شده. حالا بد نیست شرایط دقیق ذکر شده به منظور استخدام را بدانید. نـه شرط تحصیلی و توانایی و دانش کـه شروطی به منظور سلامت. شرایطی کـه خیلی از آدم‌ها را به منظور استخدام و کاریـابی درون سیستم آموزشی کشور از اساس محروم مـی‌کند.

قد و وزن مناسب درون بند اول شرایط استخدامـی ذکر شده. بیماری‌های پوست و مو، سر و صورت، قلب و عروق و حتی بیماری‌های غدد مثل دیـابت و… هم از عوامل بازدارنده استخدام درون آموزش‌وپرورش عنوان شده‌اند.

همان‌گونـه کـه بیماری اندام‌ها، استخوان‌ها و مفاصل. نابینایـان و ناشنوایـان هم کـه به طور کل از چرخه استخدام کنار گذاشته شده‌اند و این یعنی اینکه آن‌ها حتی نمـی‌توانند درون مدارس استثنایی هم مشغول بـه کار شوند، چراکه این موضوع آزمون گزینش معلمان درون همـه مدارس را شامل مـی‌شود.

فرشته و حسین دو معلم موفق

فرشته امرایی، ۴۶ ساله، مربی پرورشی یک مدرسه درون کرج، دچار معلولیت درون پا بـه دلیل فلج اطفال است. چند سال پیش بـه خاطر معلولیتش از تدریس محروم و به کارهای دفتری فرستاده شد. خودش مـی‌گوید: «حق‌التدریسی کـه بودم،ی با معلولیتم مشکل نداشت. اما وقتی قرار شد رسمـی شوم، یک سری آزمایش‌ها گرفتند و گفتند تو نمـی‌توانی تدریس کنی. ۱۲ سال پیش بود. گفتم من ۵ سال معلمـی کرده‌ام. اگر هم سختی کشیده‌ام به منظور خودم بوده، از کلاسم کم نگذاشتم و بازده کلاسم همـیشـه بالا بوده. گفتند نمـی‌شود. ما ۴ نفر بودیم؛ دو خانم و دو آقا. هر چهار نفرمان عصا داشتیم. گفتند شرایط کلاس رفتن ندارید. ما چهار نفر شدیم کتابدار، دفتردار… الان هم مربی پرورشی هستم. از همدان کـه انتقال گرفتم و آمدم کرج، گفتند حالا مـی‌توانی معلم ادبیـات هم بشوی. یعنی از یک شـهر بـه شـهر دیگر هم قوانین فرق دارد.»

فرشته بارها تاکید مـی‌کند: درون فضای خانـه نگذاشتند هیچ‌وقت معلولیت رویم تاثیر بگذارد. کاش درون جامعه هم همـین‌طور باشد. همان آقایی کـه به ما گفت شما نباید تدریس کنید، چند بار گفت این قانون را گذاشته‌اند، اما من از روی شما شرمنده‌ام چون مـی‌بینم درست مثل بقیـه هستید.

آن روزها حقوق معلم‌ها بالاتر بود، درست برعالان کـه کارهای اجرایی حقوق بیشتری دارد. اوایل تدریس از نظر احساسی برایم واقعا سخت بود. این روزها کـه استاد دانشگاه نابینا و روی ویلچر هم داریم. خدا کـه یک ناتوانی مـی‌دهد درون عوضش هزار توانایی دیگر هم مـی‌دهد.

معلول‌ها حتما در جامعه باشند که تا ثابت کنند توانا هستند. اوایل کـه به یک مدرسه جدید مـی‌رفتم مدیر با تعجب نگاهم مـی‌کرد؛ یک‌جوری با ترس کـه یعنی این هم مـی‌تواند از پس‌کارها بربیـاید؟ یک مدت کـه از کلاس‌ها مـی‌گذشت مـی‌گفتند بیـا چند کلاس دیگر هم بگیر. یعنی باورم مـی‌د.

حسین فرآذر، معلم ناشنوا با ۱۰ سال سابقه کار، فوق‌لیسانس مـهندسی برق دارد و مدرس برق درون ساختمان هنرآموز از مدارس استثنایی کشور است. او شرایط آزمون استخدامـی آموزش‌وپرورش را خبر بدی به منظور همـه معلولان مـی‌داند: اگر این قانون اجرا شود، ناشنواها به‌کل کنار گذاشته مـی‌شوند. چون درون دفترچه هم آمده کـه معلم حتما حتی صدای نجوا را هم بشنود. به منظور کمک بـه پیشرفت و بهبود یـادگیری دانش‌آموزان ناشنوا، لازم هست از معلم‌های ناشنوا به منظور تدریس استفاده شود که تا تبادل اطلاعات داشته باشند.

این شرط‌ها واقعا غیر کارشناسی هست و درون آینده بـه بچه‌های معلول درون مدارس استثنایی هم ضربه بزرگی مـی‌زند. متاسفانـه تعداد معلمان مدارس استثنایی مدام درون حال کاهش هست و اگر الان هم از پذیرش معلولان خودداری کنند، شرایط بدتر خواهد شد.

بزرگ‌ترین آرزوی این معلم ناشنوا پیشرفت دانش‌آموزان معلول است. او بارها تاکید مـی‌کند کـه کارایی معلمان معلول گاهی بسیـار بیشتر از معلمان دیگر است: با فرض اینکه دیگر هیچ معلم معلولی درون مدارس استثنایی نباشد، روزبه‌روز وضعیت سیستم آموزش استثنایی هم بدتر مـی‌شود، چراکه معلمان معلول با شرایط این دانش‌آموزان آشناترند و شرایط و مشکلات آن‌ها را بیشتر درک مـی‌کنند.

بیکاری معلولان سه برابر دیگر افراد جامعه

راستی چه‌قدر درباره مسائل و مشکلات معلولان مـی‌دانید؟ اصلا چقدر آن‌ها را مـی‌شناسید؟ راستی اگر یک معلم نابینا یـا روی ویلچر داشتید یـا معلمـی کـه با چوب‌دستی راه مـی‌رفت، وضعیت جسمـی و توانایی‌های ذهنی آن‌ها برایتان ملموس‌تر نبود؟

هاله عظیمـی، کارشناس حقوق معلولان درون گفت‌و‌گو با ما بـه همـین موارد اشاره مـی‌کند و ابعاد مختلف چنین تصمـیمـی را بررسی مـی‌کند: این محدودیت آموزش‌وپرورش چند نتیجه منفی دارد؛ اول آنکه جامعه را از استعدادهای افراد معلول محروم مـی‌کند، چراکه معلولان ۱۵ درصد افراد جامعه را تشکیل مـی‌دهند.

ضمن اینکه کودکان درون مواجهه با معلولان مسائلی را مـی‌آموزند کـه ممکن هست تا پایـان عمرشان از آن‌ها بی‌خبر بمانند، مثلا تصور کنید کودکی درون دوره ابتدایی یک معلم نابینا داشته باشد، او چقدر بیشتر با مسائل این افراد آشنا مـی‌شود؟ محرومـیت از اشتغال هم از دیگر نتایج این تصمـیم است. اکنون آمار بیکاری معلولان سه برابر دیگر افراد جامعه هست و معلمـی یکی از مشاغلی هست که افراد معلول مـی‌توانند درون آن موفق باشند اما با این تصمـیم آن‌ها از یک فرصت شغلی محروم مـی‌شوند.

ما نمـی‌دانیم حتما کدام شعار مسئولان سازمان بهزیستی و وزارت رفاه را باور کنیم؛ اینکه مـی‌گویند ما مـی‌خواهیم به منظور معلولان اشتغال ایجاد کنیم یـا این اقدامات را؟ انتقاد ما بـه مسئولان سازمان بهزیستی است، اینکه چرا اجازه چنین اقداماتی را مـی‌دهند و پیگیر نیستند.

به گفته او، این شرایط با کنوانسیون حقوق معلولان و تعهدات دولت هم مغایرت دارد، چراکه طبق ماده ۲۷ کنوانسیون حقوق معلولان، آن‌ها حق دارند بـه صورت برابر و بدون تبعیض با سایران از اشتغال برخوردار شوند.

او تأکید مـی‌کند: شرایط فعلی آزمون استخدامـی تبعیض‌آمـیز است، چراکه این دولت و اعضای جامعه‌اند کـه باید سختی‌های کار و اشتغال افراد معلول را برطرف کنند نـه آنکه با حذف آن‌ها از جامعه صورت‌مسئله را پاک کنند. اگر قدی کوتاه هست یـا نابیناست مشکل او نیست و وظیفه دولت و جامعه هست که پذیرای معلولیتش شود و شرایط را به منظور او آماده و فراهم کند.

مخالفت بهزیستی با نحوه گزینش آموزش‌وپرورش

دکتر حسین نحوی‌نژاد، معاون توان‌بخشی سازمان بهزیستی کشور هم درون گفت‌و‌گو با ما درون این باره اعلام مـی‌کند: ما بـه معاونت سازمان سنجش و معاون اداری و استخدامـی ریـاست‌جمـهوری نامـه نوشتیم و اساس این گزینش را مشکل‌دار اعلام کردیم.

وزارت آموزش‌وپرورش هرگز درباره این شرایط با ما م نکرده و با ما هیچ تعاملی نداشته است. ما نگرانیم کـه دوباره تبعیض‌های سازمان یـافته، نمونـه آنچه درون دولت نـهم و دهم اتفاق افتاد، رخ دهد و معلولان از سیستم آموزشی کشور حذف شوند.

در برخی سطوح تصمـیم‌گیری و دستورالعمل‌های داخلی سازمان‌ها به منظور استخدام چنان شرایطی گذاشته شده کـه گویی قصد استخدام کماندو را دارند. همـه مسئولان حتما به یـاد داشته باشند ایران بـه کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت پیوسته و طبق این کنوانسیون معلولیت جزو تنوع‌های بشری پذیرفته شده و همان‌طور کـه ما تفاوت‌های افراد را درون قد، وزن و رنگ چهره، پذیرفته‌ایم حتما افراد دارای معلولیت را هم بپذیریم.

بسیـاری از افراد هنگام تولد با نقص مادرزادی به‌ دنیـا مـی‌آیند و وظیفه جامعه هست که شرایط زندگی را به منظور آن‌ها فراهم کند نـه اینکه آن‌ها را از جامعه حذف کند.

اما درون عین حال تماس‌های ما با معاونت اداری آموزش‌وپرورش درون این باره بـه نتیجه نرسید و آن‌ها اعلام د حتما با سازمان اداری-استخدامـی کشور صحبت کنید. همچنین یکی از کارشناسان آموزش‌وپرورش درون پاسخ بـه سؤال ما مـی‌گوید سازمان بهزیستی موظف هست این بندهایی را کـه شما از آن نام مـی‌برید اصلاح کند. این قانون، سالیـان سال اجرا شده و هیچ‌وقت سازمان بهزیستی اعتراضش را بـه ما اعلام نکرده، حالا معترض شده‌اند.

نحوی‌نژاد اما بهترین سن به منظور آشنایی افراد جامعه با معلولان را سنین کودکی و دبستان مـی‌داند: «در همـین سنین مـی‌توان «معلول دوستی» را بـه افراد آموزش داد و به عادی‌سازی زندگی همـه افراد جامعه درون کنار یکدیگر کمک کرد، نـه اینکه با چنین تصمـیم‌گیری‌های غلطی بـه ترس و ناآشنایی افراد جامعه نسبت بـه مسائل و حقوق معلولان دامن زد. ما با جلسات متعدد با
ان. جی.اوهای این حوزه سعی مـی‌کنیم آگاهی را درون این‌باره بیشتر کنیم و از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی به منظور هدفمند مطالبات و طرح مسائل و اعتراض بـه چنین تصمـیم‌هایی استفاده کنیم.

منبع: روزنامـه ایران




[منع معلولان از شرکت درون آزمون استخدامـی آموزش‌وپرورش - تجارت ... استخدام دفتردار در آموزش وپرورش]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Fri, 15 Jun 2018 15:03:00 +0000